Citeste toate articolele

Cafeaua si cultura calitatii


 

Nu există o cafea pentru toți. Există, însă, o cafea pentru fiecare!

 

Mult-iubita cafea este, probabil, cea mai intimă dintre băuturile curente ale omului modern. Asta pentru că suntem, cu toții, diferiți și consumăm cafeaua în funcție de propriile noastre percepții, de cum ne raportăm la realitate și, am putea spune, de propria noastră personalitate.

Oamenii care acordă o importanță mai mare propriilor plăceri vor aprecia mai degrabă o cafea pentru aroma sa bogată și gustul delicat. Cei care sunt mai preocupați de succes și realizări personale tind să perceapă cafeaua ca mijloc de a-și crește concentrarea și, implicit, productivitatea – iar alții, care prețuiesc mult relațiile cu aproapele, vor vedea în cafea pretextul unui ritual de socializare (celebrul „hai să ne vedem la o cafea”).

Dincolo de aceste constatări (fundamentate și analizate științific), întrebarea care se pune este „Cum înțelegi ce, de ce și cum place/satisface un aliment?”. În spatele acestei întrebări se află o întreagă  disciplină numită știința simțurilor, care se ocupă cu cercetarea, analiza și înțelegerea proprietăților organoleptice ale alimentelor. Este, desigur, valabil și pentru cafea.

Fiziologic vorbind, cafeaua nu este un aliment de bază – cultural vorbind, majoritatea oamenilor se raportează la cafea ca la o condiție sine-qua-non a condiției umane moderne. Face parte din categoria produselor alimentare care sunt consumate nu atât pentru valoarea lor nutritivă, cât pentru capacitatea lor de a stimula plăcut simțurile – altfel spus, de a oferi forme de plăcere. Se poate spune, așadar, că ceea ce numim generic „cafea” este un produs alimentar care se adaptează dorințelor și nevoilor omului, și nu invers. Cafeaua modernă este „creată”, compusă, de experți în funcție de preferințele și nevoile consumatorului astfel încât ea să placă.

Ce spune știința simțurilor despre cafea?

Potrivit lui Andrej Godina[1], celebru liquorer și barista italian, nevoile hedoniste ale consumatorului de cafea nu pot fi determinate cu precizie, în valori absolute. Cu toate acestea, o cafea de calitate trebuie să răspundă și să satisfacă aceste nevoi. Ei bine, elementele decisive un compoziția unei cafele sunt tocmai preferințele consumatorului. Iar acestea sunt bazate pe percepții care variază mult în funcție de obiceiurile și cultura din care vine un consumator, de apartenența lui socio-culturală, de gradul de educație etc. De aceea cafeaua se consumă în zeci, dacă nu în sute de feluri pe tot mapamondul. Iar asta înseamnă și că „știința simțurilor” variază mult în timp și spațiu.

În consecință, calitatea unei cafele, în zilele noastre, este determinată de seria de calități intrinseci și extrinseci capabile să satisfacă nevoile psiho-fiziologice ale consumatorului de cafea.

De ce v-am spus toată această poveste? Ca să fie mai ușor de înțeles de ce KAFUNE nu este O cafea, ci o marcă de cafele. Și că toate cele șapte blenduri KAFUNE sunt, pe scurt, răspunsul dat de experți italieni preferințelor exprimate de consumator aici, în România. Nu există o singură cafea care să satisfacă toate gusturile și preferințele – dar, iată, în România există acum o marcă de cafea care a creat blenduri menite să satisfacă toate gusturile exprimate de consumatorul român.

 

 

[1] Andrej Godina, „Cultura calității”, articol apărut în „La degustazione del caffè” de Mauro și Frannco Bazzara, Planet Coffee, 2014 (p. 166-168)


Inapoi